25 mars, 2006

Litteraturdagar

I dag har vi varit kulturella och besökt mariehamns litteraturdagar. Det var riktigt roligt faktiskt, med flera kända författare och pratade och läste ur sin böcker. Och gratis var det dessutom och det är ju aldrig fel (speciellt när man shoppat upp alla sina pengar i åbo). En sak som slog mig nu igen, som så många gånger tidigare, är att det är fruktansvärt jobbigt att lyssna på finlandssvenskar som pratar. Jag vet inte om det beror på att jag är uppvuxen med enbart rikssvensk radio och tv eller vad det kan vara, men guud så svårt det blir när en finlandssvensk person ska tala. Det blir högtravande och gammalmodigt och bildspråket och liknelserna flödar. Varför kan de (eller vi?) inte bara prata normalt, som folk från sverige gör. Det är mycket roligare att lyssna på någon som pratar som man pratar med sina vänner än någon som håller ett allvarligt föredrag med svåra ord. Nu är jag kanske lite fräck och elak mot finlandssvenskarna, men eftersom jag själv är finlandsvensk så undrar jag om man inte kan göra något åt saken, för att rädda oss från detta? Men det här är som sagt inget nytt. Jag har aldrig stått ut med att höra på x3m eller se på fst. Det blir bara för mycket. Och vet ni vad det värsta är? Nu har finlandsvenskarna smugit sig in på sveriges radio och tv också. Ingen går säker.

Inga kommentarer: