25 november, 2005

självinsikt

Igår var vi ute och åt på en fin restaurang. Det är nog himla trevligt tycker jag, men jag kan bara inte känna mig bekväm på sådana ställen. Igår kände jag mig verkligen lost, som en riktigt äkta landsortstjej. Det fanns bara några få maträtter att välja bland och jag måste erkänna att alla rätter innehöll något som jag inte riktigt visste vad det var eller saker jag aldrig tidigare hade smakat. Det tyckte jag var lite pinsamt. Jag menar, så pass mycket har man väl rört sig ute i världen. Eller har man?

Jag blev smärtsamt medveten om min bakgrund igår. Jag brukar försöka glömma och låtsas att jag är lite storstadsaktig, men sanningen är att jag kommer från ett ställe där man går ut och äter schnitzlar på bensinstationen, om det riktigt är fest. Det är bara att erkänna.

1 kommentar:

maria sa...

Aaah, men en riktigt god schnitzel är inte att förakta, åtminstone vet man var man har den! Inte som den där gången när jag fick kycklingfilé fylld med soltorkade tomater, citroncouscous och liksom leversås med nån slags baconbitar i. Det var en konstig maträtt.